Mesaje recente

Members
Stats
  • Total Posts: 17,786
  • Total Topics: 1,234
  • Online today: 340
  • Online ever: 340
  • (Today at 00:10)
Users Online
Users: 0
Guests: 134
Total: 134

Cum să protestez cît mai observabil (față de scumpirile CFR călători)

Started by alecs1, 24 September 2011, 21:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

alecs1

Mă gîndeam cum să fac să protestez cît mai vizibil față de scumpirile CFR de acum o lună, care mi se par aberante:
1. Să trimit scrisori la diverse instituții (minister al transporturilor, premier). Cum fac ca șansele să fiu observat să fie nenule?
2. Să depun plîngere la ANPC. Are vreo atribuție ANPC aici?
3. Un protest fizic mi-e imposibil să stîrnesc din multe motive: notorietate personală inexistentă și nepricere în domeniu, timp puțin, interes probabil redus față de subiect. Cine ar protesta cu mine pentru asta?! La ultimele proteste bugetarii n-au reușit să se adune în număr notabil nici măcar cînd li s-au tăiat salariile, deși e evident că la noi singurele manifestări de amploare sunt cele pentru cașcavalul primit direct (vrem pensii, vrem salarii).
4. Alternative online. Petițiile online mi se par apă de ploaie. Singura chestie care nu mi se pare 100% inutilă ar fi să conving și pe alții să facă alături de mine punctele 1. și 2. via facebook și forumuri cu mulți participanți, astfel încît să crească probabilitatea să mai fie cineva interesat.

Dați-mi sugestii despre cum să fac efortul ăsta cît mai vizibil. Știu că m-am trezit cam tîrziu, dar de o lună încoace chiar n-am reușit să găsesc timp pentru asta.

LNT

These are the days of our lives.

alecs1

Păi nu e ca la pîine, operatorul de telefonie și nici măcar ca la benzină, unde mai poți alege ceva. Fie mergi pe șosea, fie cu trenul. Și în plus CFR-ul e de stat, deci faptul că se fură, încasările scad și se merge în pierdere nu afectează buzunarul unui acționar ființă umană.

LNT

These are the days of our lives.

alecs1

Am început să scriu o scrisoare, pe care am zis că o trimit și pe e-mail și fizic în mai multe locuri (cîțiva de prin ministerul transporturilor, cfr, premier), și în plus să o public și aici, pe blog, facebook, etc cu încurajarea să fie preluată de cît mai mulți. Faza-i că am uitat să o mai termin. Îi mai rezerv o oră-două duminică :)

LNT

Doar să nu fie prea lungă, că riști să n-o mai citească nimeni și să treacă peste ea.  :crazy:

Nu știu exact ce aștepți să rezolvi, dar măcar încerci.  :unsure:
These are the days of our lives.

SoNic

Ai alternative de transport. Autobuze, masina personala, motocicleta, trenuri private, "ia-ma nene"...
Daca ai 18 ani ai posibilitatea la urmatoarele alegeri sa alegi pe altcineva care crezi ca te va "ajuta". Sau sa candidezi tu cu platforma "trenuri gratis pentru toata lumea" :)

Realitatea este ca, la preturile anterioare, CFR pierdea bani. Adica pierdea banii publici, proveniti din taxe. Daca nu se scumpea biletul celor care foloseau trenul, trebuiau sa se scumpeasca altceva - TVA-ul de exemplu. Adica sa plateasca altii pentru calatoria aia. Comunism. Inca popular in mentalitati dar nefunctional in realitate - nu vreau sa intru in detalii.
Unsigned integer

alecs1

@Sonic
1. Nu am nimic împotriva scumpirilor, dacă și primesc ceva pentru banii ăia. Aș plăti mîine dublu pentru călătoria cu trenul, dacă are merge de 2 ori mai repede și trenurile ar de 2 ori mai dese. Am alternative și le folosesc; nu intru mult în detalii, dar confortul trenului e greu de egalat. Și SoNic, cred că înainte să postezi de pe un ton superior (să mă scuzi dacă te-am înțeles greșit, dar ce altceva pot înțelege cînd îmi spui mie de comunism și mentalitate) poți încerca să ghicești argumentele de printre subînțelese, că nu era chiar așa greu.

Nu contest realitatea că CFR pierdea bani, dar tare mi-e că o să piardă și mai mulți. Anway, acopăr și asta în postul următor.

Post Merge: 11 October 2011, 01:41

Am făcut deci astăzi un model de scrisoare, aștept corecții constructive și voi modifica în funcție de feedbak (măcar LNT, să am ,,peer review" măcar de la o persoană).

Stimate X

În august 2011 biletele CFR s-au scumpit cu 18% depășind consistent rata inflației de 5% prognozată pentru anul 2011, deși calitatea serviciilor CFR nu s-a îmbunătățit în nici un mod observabil. Mai mult, durata călătoriilor pe unele rute a crescut în decursul anilor. În România căile ferate sunt neglijate grav într-o perioadă în care alte state (Spania și China sunt primele care-mi vin în minte) investesc sume importante în transportul feroviar (ecologic și util economic datorită mobilității asigurate și din cauza întrevăzutei creșteri a prețului petrolului).

Deși CFR are pierderi financiare, consider că scumpirea biletelor, neînsoțită de alte acțiuni, va genera pierderi și mai mari. Numărul de călători fără bilet în trenurile CFR este imens și acest lucru este cunoscut foarte bine. De ex. pe ruta București - Timișoara există adesea supracontrol în apropiere de Videle, care nu face decît să întrebe călătorii fără bilet dacă au plătit mită controlorului (nașului). De altfel, fenomenul este denunțat constant în presă [1], pe bloguri, forumuri etc.

Simpla scumpire a biletelor CFR poate mări pierderile deoarece:
-prețurile mai mari fac și mai atractivă varianta plătirii de mită către controlor;
-o parte din potențialii călători vor alege alte variante de transport deoarece devin mai atractive.

Vă cer prin prezenta scrisoare ca:
1. Orice altă creștere viitoare a tarifelor să fie însoțită de creșteri de calitate a serviciului CFR: în primul rînd scurtarea duratelor de călătorie, mărirea numărului de trenuri pe parcursul zilei, și igienizarea și îmbunătățirea vagoanelor.
2. Creșterile de tarife să fie însoțite de creștea gradului de colectare (mai puțini călători care plătesc mită controlorului.
3. Să cereți și să faceți public un raport clar de activitate al CFR care să arate evoluția încasărilor după 6 și 12 luni de la această scumpire.

Cu stimă,
Alex Dănilă
1. http://www.evz.ro/detalii/stiri/mafia-nasilor-gaura-neagra-din-bugetul-cfr-875861.html


****Mai are rost secțiunea asta?
Financiar, oferta CFR călători este neatractivă în comparație cu transportatorii rutieri privați, și în general este necompetitivă și ca durată de mers și orar. Prezint mai jos cîteva exemple cu date de pe siturile autogari.ro și infofer.ro (curse pe care le-am făcut în ultimii 3 ani, și despre care pot spune că sunt aproximativ corecte).

Cîteva exmple:
București - Bacău (favorabilă CFR, deoarece întîrzierile sunt mici și trenurile relativ dese în decursul zilei):
CFR: Rapid, clasa II, 5:00 și 75 de lei biletul.
Transportatori rutieri: 5:00 și 40 de lei biletul.

București - Cluj
CFR: Intercity, clasa II, 09:21, 103 RON biletul
Rutieri: 9:00, 60 de lei biletul.


Situația este și mai defavorabilă CFR pe curse de genul București - Sibiu, iar curse precum București - Cluj, București - Timișoara au în adesea întîrzieri, pe cînd transportatorii rutieri, în funcție de anotimp, reușesc să respecte programul.
****



SoNic

Pentru ca vad ca te "legi" de altii - studiaza pretul biletelor in tarile alea. Uite pentru USA:
http://tickets.amtrak.com/itd/amtrak
Un bilet intre Newport News si Washington DC costa 79$. 4 ore de mers cu trenul, 3 ore cu masina, 290km. Asta face 240 lei.

Vei zice probabil ca nu ai acelasi venit ca americanii... Dar cum este asta vina CFR? Vrei sa subventionezi biletele calatorilor CFR din banul celor care nu calatoresc? Aia este comunismul despre care vorbeam.

Pretul unei calatorii cu trenul este compus in 80% din pretul energiei al amortizarilor liniei/vagoanalor. Chestii care la ora actuala costa cam la fel in toata lumea. Avantajul Romaniei este numarul ridicat de de calatori (gradul de ocupare) - de asta iti poate da biletul la 1/4 din pretul din USA.

Ti-am zis, mergi cu rutierii daca crezi ca este mai ieftin, mai comod si mai sigur. Voteaza cu portofelul.
Problema cu CFR este ca au ca patron statul roman. Adica pe nimeni. Nu trebuie sa faca profit, nu trebuie sa atraga calatori. Au monopol.
Unsigned integer

LNT

De ceva vreme nu mai au, au apărut și transportatorii privați. Deocamdată au doar trasee scurte, la același preț și condiții mai bune.
These are the days of our lives.

SoNic

Privatizarea ar trebui in teorie sa imbunatateasca conditiile si sa reduca pretul. In USA, transportatorii feroviari sunt privati, separati de proprietari liniilor ferate (cum ar fi in Romania - propietarii de parc auto sunt separati de cei ai soselelor).

In Romania insa nimic nu functioneaza cum ar fi normal, nici macar economia "de piata" :)
Unsigned integer

LNT

Deocamdată se dorește privatizarea cfr ca să închidă gaurea neagră pe care a creat-o. Dacă la privat va funcționa sau nu sistemul feroviar, vom vedea.
These are the days of our lives.

SoNic

In Romania este un capitalism balcanic :D
De aia mi-am luat jucariile si am plecat de acolo.
Unsigned integer